Wat een tijd! Inmiddels gaan we de derde week in van de verscherpte maatregelen in verband met de Corona crisis. Hopelijk houd je het nog een beetje uit en zijn de muren nog niet op je afgekomen. Ook bij ons in de diëtistenpraktijk is het even wennen aan de situatie, want ons werk gaat gewoon door, maar wel met de nodige aanpassingen. In deze blog gaan we in op welke regels er tijdens de Corona crisis gelden en wat dit inhoudt voor jou en jouw behandeling bij de diëtist.

 

Voorzorgsmaatregelen Corona

Als het goed is kun je de regels die nu gelden om besmetting op Corona zo laag mogelijk te houden wel dromen:

  • Houd minimaal 1½ meter afstand;
  • Hoest en nies in je elleboog;
  • Gebruik papieren zakdoekjes;
  • Was regelmatig je handen met zeep voor minimaal 20 seconden;
  • Geef de ander geen hand;
  • Blijf zo veel mogelijk binnen;
  • Blijf thuis wanneer je verkoudheidsklachten hebt.

 

Het Coronavirus is besmettelijk en wordt van mens tot mens overgedragen. Hoest, nies of praat je in iemands nabijheid, dan kun je iemand besmetten. Alle bovenstaande regels gelden om de kans op besmetting zo laag mogelijk te houden. Houd je hieraan!

 

Dat is aan de ene kant omdat sommige mensen er heel ernstig ziek van kunnen worden en zelfs in het ziekenhuis op de Intensive Care kunnen belanden. Aan de andere kant probeert de Nederlandse regering ook de druk op die (Intensive Care) bedden in het ziekenhuis en de gezondheidszorg in het algemeen zoveel mogelijk te verspreiden.

 

Op dit moment is het in de Nederlandse ziekenhuizen, huisartsenpraktijken en andere zorginstellingen een enorm hectische tijd. Lange diensten, extra diensten, het nemen van lastige beslissingen in de zorg voor de patiënten zijn nu aan de orde van de dag.

 

Misschien is jouw afspraak in het ziekenhuis ook wel verzet omdat er op dit moment zorg gegeven moet worden aan patiënten die de hulp van artsen en verpleegkundigen harder nodig hebben. Of je hebt te horen gekregen dat het niet veilig is voor jou om naar het ziekenhuis te komen. Geen zorgen, als de rust weer is teruggekeerd, krijg je weer alle zorg en de behandeling die je nodig hebt. En waar kan krijg je nu hulp op afstand, bijvoorbeeld via je beeldbellen op je telefoon of computer.

 

Milde en hevige klachten na besmetting

Niet iedereen die besmet raakt met het Corona virus wordt ernstig ziek. Ben je kwetsbaar, dan loop je een groter risico om ernstige klachten te krijgen. Kwetsbare groepen zijn bijvoorbeeld ouderen en hart-, long- of diabetespatiënten.

 

Moet ik de huisarts bellen?

Als je alleen maar verkoudsheidsklachten hebt, hoef je niet je huisarts te bellen. Dan is het zaak om vooral rust te nemen en uit te zieken.

 

Als je koorts krijgt (meer dan 38°C) en je hoest of ademt moeilijk, moet je wel de huisarts bellen. Let op: ga dus niet naar de huisarts toe, maar bel! Zo voorkom je zoveel mogelijk dat je anderen kunt besmetten.

 

Website RIVM

Op de website van het RIVM vind je de actuele informatie over het Corona virus in Nederland en de rest van de wereld. Zo vind je er informatie over het aantal besmetting en wat je kunt doen om besmetting te voorkomen. Neem deze adviezen serieus! Het is misschien niet leuk om veel thuis te zitten, maar het is echt belangrijk om dit nu te doen. Voor je eigen gezondheid en die van anderen.

 

Even naar buiten

Hè, maar ik mag toch helemaal niet naar buiten?, denk je misschien. Ja en nee. Om besmetting op het Corona virus zo laag mogelijk te houden, wordt er geadviseerd om zoveel mogelijk binnen te blijven.

 

Toch is het belangrijk om regelmatig buiten te zijn. Dan kan natuurlijk in je tuin of op het balkon als je die hebt, maar je kunt ook een wandeling maken bij jou in de buurt.

 

Buiten wandelen is goed voor je. Naast frisse lucht, krijg je lichaamsbeweging en neemt je huid vitamine D op via het zonlicht. Vitamine D speelt onder andere een rol bij een goede werking van je spieren en immuunsysteem.

 

Maar, alsjeblieft, let op! Het is belangrijk dat je wel minimaal 1½  meter afstand houdt tot anderen. Dat betekent ook dat als je ziet dat het drukker is op straat en je kunt niet meer met een grote boog om elkaar heen lopen, je terug naar huis moet gaan.

 

Kies zoveel mogelijk voor tijden dat het rustig is. In de vroege ochtend bijvoorbeeld. Dat is ook nog eens een fijne manier om de dag te starten.

 

Blijf bewegen!

Blijf je liever binnen, zorg er dan in ieder geval voor dat je voldoende beweegt. Beweging is goed voor je gezondheid en fitheid. Door regelmatig te bewegen zorg je er direct en indirect voor dat de kans op het krijgen van een ziekte wordt verkleind.

 

Heb je een beetje hulp nodig, dan zijn er tal van yoga-, sportinstructeurs en fysiotherapeuten die gratis workouts aanbieden, bijvoorbeeld via YouTube. Voor elk niveau is er wel een geschikte workout te vinden.

 

Voeding en Corona

Een gezond voedingspatroon is natuurlijk altijd belangrijk, maar zeker in deze tijd. Helaas is het niet zo dat je door het eten van bepaalde voedingsmiddelen een Corona besmetting helemaal kunt voorkomen. Wel zorgt een gezond voedingspatroon ervoor dat je voldoende weerstand opbouwt en dat kan ervoor zorgen dat je minder snel of minder lang ziek bent.

 

Eet je volgens de Schijf van Vijf en/of de adviezen die je bij de diëtist hebt gekregen, dan krijg je genoeg voedingsstoffen binnen. Denk aan voldoende, eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamine, mineralen en voedingsvezels.

 

Wel is het dan belangrijk dat je dagelijks 15-30 minuten buiten bent om vitamine D uit zonlicht op te nemen. Ben je nu vooral binnen dan is het wel belangrijk om vitamine D bij te slikken. Kies dan voor een vitamine D supplement waarin niet meer dan 100% Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) zit. Voor vrouwen ouder dan 50 jaar en mannen ouder dan 70 jaar, mensen met een getinte huidskleur, moslima’s, jonge kinderen en zwangere vrouwen geldt sowieso het advies om extra vitamine D te slikken.

 

In deze tijden van Corona is het ook belangrijk om goed uit te kijken naar elkaar. Zeker voor (alleenstaande) ouderen, al dan niet moeilijk ter been, is de kans dat ze (verder) ondervoed raken groter. Bied hulp aan om voor diegene de boodschappen te doen of breng een maaltijd. Ook hier geldt: houd afstand.

 

Jouw behandeling bij de diëtist en het sporten bij MoveDis

Zoals we al eerder in dit blog schreven: wij werken gewoon door. Alleen doen wij nu alles via beeldbellen en de telefoon. Het pand van MoveDis is door de weeks van 9.00-12.00 uur op afspraak geopend voor 1-2 sporters. Het is niet ideaal, maar werkt voor nu voldoende.

 

Heb je vragen over jouw behandeling of wil je een afspraak maken, doe dat dan het liefst via info@movedis.nl . De diëtist is op dit moment veel telefonisch in gesprek waardoor de telefoon minder snel wordt opgenomen dan normaal. Wanneer je mailt en jouw telefoonnummer achterlaat, word je zo snel mogelijk teruggebeld.

 

Hopelijk kunnen we elkaar op korte termijn weer in levende lijve en in goede gezondheid terugzien.

Pin It on Pinterest

Share This