Je hebt misschien net van de dokter gehoord dat je diabetes hebt. Of dat je in een voorstadium van diabetes zit. Dat is vast schrikken! Allerlei vragen gaan er door je hoofd. Mag ik nu opeens geen suiker meer eten? Moet ik nog op andere dingen in mijn voeding letten? Omdat je zoveel vragen hebt, heeft de dokter je een briefje meegegeven waarmee je een afspraak kunt maken bij de diëtist. De diëtist kan je antwoord geven op je vragen en je een advies geven of en zo ja hoe je je eetpatroon kunt aanpassen.

 

Zijn koolhydraten goed of slecht?

Je hebt vast wel eens gehoord van het woord koolhydraten. Suiker is een van de vele soorten koolhydraten. Meer over verschillende soorten koolhydraten lees je verderop in dit artikel.

 

Misschien heb je ook wel gehoord op tv  of gelezen op internet of in een magazine dat koolhydraten slecht voor je zijn.

 

Allereerst: koolhydraten zijn zeker niet slecht! Je lichaam heeft juist koolhydraten nodig om goed te functioneren. Je lichaam gebruikt koolhydraten namelijk als brandstof. Zo hebben je hersenen koolhydraten nodig zodat je goed kunt nadenken en kan je lichaam met de koolhydraten als brandstof allerlei activiteiten doen zoals lopen, praten, sporten en de boodschappen doen.

 

Soorten koolhydraten

In sommige eetculturen is het heel gewoon om veel koolhydraten te eten. Bijvoorbeeld veel suiker in de thee, suikerrijke koekjes en veel koolhydraten bij de warme maaltijd zoals een grote hoeveelheid brood, rijst of couscous.

 

Zoals gezegd, koolhydraten heb je nodig om je lichaam goed te laten functioneren. Maar het is beter om – zeker bij diabetes – te letten op het soort koolhydraten en de hoeveelheid daarvan. Er wordt vaak een verdeling gemaakt tussen snelle en langzame koolhydraten.

 

Snelle koolhydraten worden snel opgenomen in je bloed waardoor je bloedsuikerspiegel snel stijgt. Je bloedsuikerspiegel daalt ook weer snel daarna. Het hebben van die bloedsuikerpieken is niet goed voor je. Door niet al te veel koolhydraten in één keer te eten en te kiezen voor langzame koolhydraten, zorg je ervoor dat je bloedsuiker langzaam stijgt en niet al te hoog wordt.

 

Snelle versus langzame koolhydraten

Hieronder lees je een aantal voorbeelden van producten waar snelle koolhydraten inzitten. Daarbij staat waarvoor je dit product kunt vervangen zodat je meer langzame koolhydraten binnenkrijgt.

Wit brood kun je vervangen door volkorenbrood

Gewone pasta kun je vervangen door volkorenpasta

Witte rijst kun je vervangen door zilvervliesrijst

Gewone couscous kun je vervangen door volkoren couscous of bulghur

 

De diëtist kan je nog meer voorbeelden geven hoe je meer langzame dan snelle koolhydraten in je voeding kunt gebruiken.

 

Ook groenten, peulvruchten en fruit bevatten veel langzame koolhydraten. Groenten kun je eigenlijk onbeperkt eten. Eet per dag maximaal 2 stuks fruit om niet te veel koolhydraten binnen te krijgen.

 

Minder koolhydraten bij diabetes?

Zeker wanneer je normaal gesproken veel koolhydraten eet, kan het goed zijn voor je bloedsuikers om minder koolhydraten te eten.

 

Probeer wanneer je suiker of honing in je thee of koffie doet, om dit af te bouwen. Wanneer je dit stapje voor stapje doet (bijvoorbeeld elke week een klein beetje minder), proef je nauwelijks het verschil en wen je langzaam aan geen suiker of honing in de koffie of de thee.

 

Kies je voor peulvruchten, bijvoorbeeld bij je warme maaltijd, eet daar dan niet ook nog brood, pasta, rijst of aardappelen bij. Maar kies voor óf peulvruchten óf brood óf pasta óf rijst óf aardappelen. Zorg dat je bord minimaal voor de helft bedekt is met groente. Zo krijg je niet te veel koolhydraten binnen.

 

Hoeveel koolhydraten je precies mag eten, is voor iedereen verschillend. Dat hangt onder andere af van onder andere je bloedsuikerwaarden, activiteiten die je normaal op een dag doet en welke medicijnen je gebruikt. Maak hiervoor een afspraak bij de diëtist.

Gedeeld