Het is bijna 2019. Alvast een gelukkig Nieuwjaar. Dat het maar een heel mooi jaar mag worden voor jou. De start van een nieuw jaar is vaak de periode dat veel mensen goede voornemens hebben. Misschien heb jij ze ook wel. Je wilt een paar kilo afvallen, meer bewegen of gezonder eten.

 

Je start vol goede moed, maar op een gegeven moment wordt het steeds moeilijker om het vol te houden. Dat gebeurt vaker met goede voornemens. Hoe zorg je ervoor dat je jouw goede voornemens dit keer wel volhoudt? Stel, je wilt 2019 meer gaan bewegen. In dit blog geef ik je een aantal tips om dit keer je goede voornemen wél vol te houden:

 

Loop niet te hard van stapel

Belangrijkste tip: loop niet te hard van stapel. Als je gewend bent om je vrije tijd voornamelijk Netflixend op de bank door te brengen, dan moet je niet direct beginnen met een halve marathon.

 

Klinkt misschien logisch, maar te hard van stapel lopen is een van de belangrijkste redenen waarom het niet lukt. Bouw langzaam op. Knip je doel op in kleinere deeldoelen. Geef jezelf afhankelijk van je doel een aantal weken om op je uiteindelijke doel uit te komen. Maar wat wil je precies bereiken? Meer bewegen zegt niet heel erg veel. Want wat is ‘meer’? En wanneer is ‘meer’ voldoende?

 

10.000 stappen

Je kunt bijvoorbeeld als einddoel aanhouden om minimaal 3 dagen per week tenminste 10.000 stappen te zetten. Waarom 10.000? Wetenschappers hebben aangetoond dat wanneer je minimaal 10.000 stappen per dag zet, je een actieve leefstijl hebt. Het is nog best moeilijk om 10.000 stappen op een dag te zetten. Zeker wanneer je normaal gesproken niet zo actief bent.

 

Ook dit doel kun je in deeldoelen opknippen. Bijvoorbeeld: in de eerst maand wil ik minimaal 3 dagen per week 5.000 stappen zetten, in de tweede maand bouw ik dit op naar 7.500 stappen om uiteindelijk vanaf de derde maand 10.000 stappen te zetten.

 

Stappenteller

Allereerst heb je een stappenteller nodig om het aantal stappen te kunnen meten. Tegenwoordig heb je veel verschillende apps voor op je telefoon die je stappen kunnen tellen. Wil je liever niet een app op je telefoon, google dan eens op ‘stappenteller’. Je vindt veel verschillende soorten stappentellers. Voornamelijk polsbandjes met een ingebouwde stappenteller. Voor rond de 5 euro kun je al een goede stappenteller vinden.

 

Stap voor stap

Zoals ik al eerder schreef: loop niet te hard van stapel. Dat betekent ook dat wanneer je niet direct op je eerste dag jouw hoeveelheid stappen haalt, dat echt niet erg is. Geef niet op! Je weet dat de activiteiten die je nu hebt gedaan, niet voldoende waren om de stappen te halen.

 

Hierbij wat ideeën om het aantal stappen per dag behoorlijk op te krikken:

  • Blijf tijdens de pauze niet in de kantine of achter je bureau zitten, maar maak een wandeling in de buurt;
  • Loop op kantoor regelmatig naar het koffiezetapparaat of de keuken om koffie, thee of water te halen;
  • Reis je met het openbaar vervoer, stap dan 1 of 2 haltes eerder uit;
  • Ga je met de auto, parkeer je auto dan 2 straten verderop en loop het laatste stuk;
  • Moet je wel met de auto? Kun je niet dezelfde afstand lopend afleggen?;
  • Neem de trap in plaats van de lift;
  • Maak op je vrije dag een lange wandeling in de natuur. Beweging en frisse buitenlucht in één;
  • Heb je een hond, loop dan een extra blokje om wanneer je hem uitlaat.

 

Bewegen en voeding gaan samen

Wil je naast meer bewegen ook gezonder eten? Of misschien een paar kilo afvallen? En wil je daarin begeleid worden? Bijvoorbeeld omdat je niet weet waar je moet beginnen of omdat je het lastig vindt om concrete en heldere doelen voor jezelf op te stellen? Maak dan een afspraak bij MoveDis voor een voedingsadvies speciaal voor jou op maat gemaakt.

 

Wat is jouw goede voornemen voor dit jaar?

Gedeeld